بیمه انرژی و طرحهای خاص

/بیمه انرژی و طرحهای خاص
بیمه انرژی و طرحهای خاص ۱۳۹۷/۵/۳۰ ۹:۱۲:۲۲

۱- بیمه انرژی ( Energy Insurance )

فرآیندها و عملیات مرتبط با صنعت نفت و گاز در برگیرنده عملیات بالادستی یا فرادستی (Upstream) که شامل عملیات اکتشاف، حفاری، نصب سکوهای حفاری، تولید، لوله گذاری و انتقال نفت و گاز به پایانه های پالایش یا صدور و یا عملیات پائین دستی یا فرودستی (Downstream) که شامل فرایندهای پالایش، تولید، انتقال، حمل و … بوده و شرکت بیمه دانا با داشتن سابقه درخشان در این زمینه، تمامی این فرایندها را به صورت گروهی و یا هر فرآیند را به صورت انفرادی بر اساس متون و شرایط استاندارد بین المللی و مطابق با نیازهای بیمه گذار و با مناسب ترین حق بیمه و شرایط پوشش داده و سلامت آنها را تضمین می نماید.

پروژه های فراساحلی:

صنعت انرژی فراساحلی، نقش بسیار مهمی در عرضه نفت و گاز در عرصه جهانی دارد. با عنایت به نیاز جهانی روزافزون به محصولاتی هیدروکربوری و نیز توسعه و پیشرفت چشم گیر تکنولوژی در این صنعت، نیاز به حضور صنعت بیمه و ارائه پوشش های بیمه ای مناسب بیش از پیش احساس می گردد.
از پوشش های بیمه انرژی فراساحلی می توان به نمونه های زیر اشاره نمود:

– پوشش عملیات اکتشاف حفاری و بهره برداری فراساحلی

– پوشش ساخت، بارگیری، حمل و نصب سازه های دریایی

– پوشش لوله گذاری و کابل گذاری در بستر دریا

– پوشش لوله ها، سکوها، شناورهای حفاری و تجهیزات مرتبط در حال بهره برداری

شرکت بیمه دانا به عنوان یکی از پیشگامان بیمه های انرژی، توانسته است نقش بسزایی در ارائه پوشش پوشش‌های مناسب به شرکت‌ها و پیمانکاران نفتی داشته باشد.

پروژه های ساحلی:

بخش ساحلی انرژی، نقشی اساسی در اقتصاد جهانی و اقتصاد هر کشور دارد. در چندین دهه گذشته صنعت انرژی ساحلی توانسته با چالش های پیچیده ای همچون مسائل فنی و تکنولوژیکی، مسائل زیست محیطی، و مسائل ژئوپلیتیکی خود را تطبیق داده و توسعه یابد. صنعت بیمه نیز به نوبه خود و به عنوان حامی اصلی صنایع ساحلی انرژی توانسته است با طراحی و ارائه پوشش های نو، نیازهای بیمه ای جدید بخش ساحلی انرژی را برآورده نماید.

برخی از پوشش های بیمه ای ساحلی عبارتند از:

– پوشش دکل های حفاری

– پوشش لوله گذاری و کابل گذاری

– پوشش پالایشگاه ها و تاسیسات فرآوری نفت و گاز

– پوشش تجهیزات بهره برداری و انتقال نفت و گاز

۲- بیمه فساد کالا در سردخانه (Deterioration of Stock Insurance)

هدف از این بیمه نامه پاسخگویی به نیاز اشخاصی است که کالاهای خود را در سردخانه ها انبار نموده و در قبال فساد کالاهایشان در اثر شکست ماشین آلات سردکننده ، خواستار پوشش می باشند .

این بیمه خسارت های وارده به کلیه کالاهای قابل نگهداری در سردخانه ها از قبیل مواد پروتئینی ، میوه جات و سبزیجات ، فرآورده های لبنی و نیز مواد شیمیایی و دارویی را تحت پوشش قرار می دهد.

۳- بیمه عیوب پنهان و اساسی ساختمان ( Latent defects of Buildings insurance )

در حال حاضر قسمت عمده ای از دارائی های بخش دولتی و خصوصی در پروژه های ساختمانی سرمایه گذاری می گردد . روند رو به رشد ساخت و ساز در سالهای اخیر مستلزم توجه به نوع و سطح کیفیت ساختمان ها و نیز مقاوم نمودن آنها در مقابل خسارت های فیزیکی ناشی از طراحی نادرست ، ساخت معیوب به کارگیری مواد مصالح معیوب و خطرات تبعی مرتبط می باشد .

در این زمینه شرکت بیمه دانا با ارائه پوشش بیمه ای ، سازه های یاد شده را از تاریخ صدور گواهی پایان کار کلی ساختمان به مدت ده سال تحت پوشش قرار می دهد .

عیوب پنهان عبارت است از هر گونه نقص در سازه های اصلی ساختمان که در زمان صدور گواهی پایان کار و گواهی تایید بررسی فنی آشکار نشده باشد .

۴- بیمه اعتباری ( Credit Insurance )

براساس این طرح تسهیلات بانک ها و مطالبات شرکت هایی که کالا ، محصولات و خدمات خود را به صورت اقساطی به فروش می رسانند در برابر خطر عدم وصول مطالبات تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد .

کلیه بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و شرکتهایی که براساس قرارداد فروش تنظیمی ، عملیات فروش های اعتباری انجام می دهند می توانند برای اطمینان از وصول مطالبات و تضمین سرمایه خود از پوشش بیمه ای یاد شده استفاده نمایند .

۵- بیمه وجوه در صندوق و وجوه در راه ( Cash in Safe and Cash in Transit Insurance )

در این بیمه نامه کلیه وجوه شامل پول (اسکناس ها و مسکوکات رایج داخلی،انواع شمش و سکه) انواع چک های بانکی تضمین شده ، انواع اوراق بهادار ( اوراق مشارکت، اوراق قرضه دولتی ، اوراق سهام و گواهی سپرده) تمبر ، سفته ها و برات های تمبر شده و تحریر شده و چک های واگذاری مشتریان در مقابل خطرات سرقت ، آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، تصادف و یا تصرف وسیله نقلیه حامل وجوه، تحت پوشش قرار می گیرد . بانکها ، مؤسسات اعتباری ، سازمان بورس اوراق بهادار ، صندوقهای قرض الحسنه ، صندوقهای بازنشستگی و شرکتهای سرمایه گذاری ، مؤسسات مالی کشور ، با اخذ بیمه نامه پول در صندوق و در راه ، آرامش خاطر را برای مدیران خود فراهم می آورند .

۶- بیمه اسب های مسابقه (Racing Horses Insurance )

در فرهنگ و جامعه ایرانی اسب دارای ارزش و جایگاه ویژه ای می باشد و با توجه به آمار قابل توجه تلفات و نقص عضو اسب ها در حین برگزاری مسابقات(سرعت و پرش، تمرینات، حوادث در محل نگهداری و باشگاه ها) و نیز خطر بیماری ها نقش بیمه در جبران خسارات حائز اهمیت می باشد. پوشش اسب های مسابقه در حالت کلی شامل جبران تلف و نقص عضو ناشی از حادثه و تلف ناشی از بیماری می باشد . همچنین خطرات حین حمل و نقل و خطرات سخت زایی نیز با پرداخت حق بیمه اضافی تحت پوشش قرار میگیرند.

۷- بیمه درمان حیوانات خانگی : ( Pet Insurance )

این بیمه نامه برای اولین بار در صنعت بیمه کشور در شرکت بیمه دانا طراحی شده و دارای مجوز صدور انحصاری ( به مدت دو سال ) از بیمه مرکزی ج.ا.ا می باشد .

موضوع این بیمه نامه عبارت است از پرداخت هزینه های جراحی و بیمارستانی ناشی از حوادث و بیماری های دامهای کوچک و پرندگان خانگی که طی این بیمه نامه تحت پوشش قرار گرفته اند . داشتن شناسنامه و میکروچیپ برای دامهای کوچک و پرندگان از الزامات اولیه برای خرید این بیمه نامه می باشد.